Het consumentenvertrouwen in Nederland liet in september een lichte verbetering zien in vergelijking met de vorige maand, volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De index voor het consumentenvertrouwen steeg naar -21, ten opzichte van -24 in augustus. Hoewel het vertrouwen nog steeds negatief is, zijn zowel de perceptie van het economische klimaat als de bereidheid om te besteden verbeterd.
Ondanks deze verbetering blijft de algemene vertrouwensscore ruim onder het langetermijngemiddelde van -10, dat in de afgelopen 20 jaar werd geregistreerd. Ter vergelijking: het consumentenvertrouwen bereikte een historisch hoogtepunt van 36 in januari 2000 en een dieptepunt van -59 in september en oktober 2022.
Het consumentenvertrouwen wordt gemeten door de balans tussen positieve en negatieve antwoorden op vijf vragen te berekenen, wat resulteert in een score tussen -100 en 100. De score van september weerspiegelt nog steeds een voortdurende pessimistische houding, hoewel minder uitgesproken dan in augustus.
Consumenten lieten minder pessimisme zien met betrekking tot de bredere economie. Dit onderdeel van de indicator steeg naar -37, een verbetering ten opzichte van -42 in augustus. Dit markeert een verbetering in de manier waarop mensen de economische situatie zowel in de afgelopen 12 maanden als in het komende jaar beoordelen.
Ook de bereidheid van consumenten om aankopen te doen, zag een bescheiden stijging. De indicator voor koopbereidheid klom naar -11 in september, een verbetering ten opzichte van -13 de maand ervoor. Consumenten gaven aan zich iets beter te voelen over hun persoonlijke financiën in het afgelopen jaar en waren optimistischer over het komende jaar. Daarnaast was er een positievere houding ten opzichte van grotere aankopen in vergelijking met augustus.